JellyPages.com

Malaysia

Malaysia

Saturday 26 September 2015

PENYEBARAN ISLAM DI TANAH MELAYU


BAB DUA
(PENDAHULUAN)



LATAR BELAKANG

Penyebaran islam secara berencana dan menyeluruh di Tanah Melayu berlaku di Melaka apabila munculnya kerajaan Melayu Melaka sebagai pusat penyebaran Islam di samping pusat perdagangan yang terpenting di rantau Alam Melayu. Peranan yang dimainkan oleh Kerajaan Melayu Melaka dalam menyebarkan Islam berkembang pesat di beberapa buah negeri jajahannya Di tanah Melayu.
Namun pandangan ahli sejarah Barat ini disanggah oleh ahli sejarawan tempatan kerana terdapat beberapa negeri selain Melaka telah menerim islam lebih awal seperti Kedah, Terengganu, Pahang sekitar abad ke-7M dan ke-8M. Namun pertapakan di negeri-negeri tersebut pada waktu itu dianggap sebagai peringkat masa tunas dan kedudukan Islam tidak kukuh untuk berkembang. Orang-orang Islam hanya merupakan kelompok kecil yang hidup bersendirian dan tidak ada bukti yang menunjukkan usaha pengembang anda penyebaran Islam secara meluas dan menyeluruh di Tanah Melayu dari negeri-negeri tersebut pada waktu itu melainkan hanya Melaka diperakui berperanan bertindak menyebarkan Islam di rantau ini.
     Proses pengislaman dalam kerajaan Melaka lebih menyeluruh sifatnya iaitu bermula dari pihak istana. Oleh demikian, proses penyebaran di kalangan rakyat Negeri Melaka dan jajahan takluknya menjadi meluas. Negeri jajahan taklukannya iaitu Pahang, Terengganu, Johor dan Kedah di bawah tanggungjawab BendaharaTun Perak. Semasa pemerintahan Sultan Muzafar Shah, kedudukan agama Islam menjadi kukuh dan berkembang kerana baginda mempergiatkan lagi penyebaran agama menerusi politik.
Dasar berbaik-baik dengan kuasa-kuasa asing seperti Siam, Majapahit dan China dibuat oleh Sultan Mansur Shah membolehkan kerajaan Melaka menupukan perhatian sepenuhnya terhadap perkembangan islam di dalam dan luar negeri. Melaka menjadi sebuah pusat kerajaan Melayu yang terbesar dan pusat penyebaran agama islam yang terpenting di Nusantara pada masa pemerintahan Sultan Mansur Shah.
Selain factor politik dan penaklukan, penyebaran islam di Tanah Melayu turut disumbangkan oleh factor perkahwinan, perdagangan, dan gerakan dakwah oleh golongan sufi. Sungguhpun, tarikh sebenar kedatangan di Tanah Melayu masih kabur, namun kedatangan dan penyebaran agama Islam yang berlaku di negeri-negeri melayu ini yang menjangkau masa dan tidak henti-henti telah membawa pengaruh yang cukup besar dan bermakna kepada masyarakat Melayu dari aspek pembentukan peradaban sehingga kini.


PERNYATAAN MASALAH


Pengetahuan yang kurang terhadap ke datangan islam di Tanah Melayu menyebabkan berlakunya pelbagai percanggahan teori yang berkaitan dengan tarikh, masa dan peristiwa.
     Di samping itu, sifat masyarakat yang tidak berminat tentang sejarah menyebabkan masyarakat tidak arif dan prihatin terhadap sejarah agama Islam tersebar di Tanah Melayu.
Bagaimanakah masyarakat dapat menerima ajaran islam daripada pelbagai Negara luar seperti Arab, China dan India di kalangan masyarakat melayu.



PERSOALAN


1. Bagaimana teori-teori dan kesan kedatangan islam ke Tanah Melayu.

2. Siapakah golongan yang bertanggungjawab menyebarkan islam ke Tanah Melayu.

3. Bagaimanakah proses pengislaman berlaku di Tanah Melayu.



OBJEKTIF


1. Mengenalpasti tentang teori-teori kedatangan Islam di Tanah Melayu dan kesannya terhadap masyarakat.

2. Mengkaji tentang golongan yang bertanggungjawab menyebarkan Islam ke Alam Melayu.

3. Menjelaskan proses pengislaman yang berlaku di Alam Melayu dan gambaran sebenar tempat kedatangannya.



KEPENTINGAN KAJIAN

Ø Pelajar dapat mengetahui dan mendalami tentang sejarah ke datangan islam yang disebarkan oleh pedagang-pedagang asing yang berdagang ke Tanah Melayu pada zaman dahulu.

Ø Melahirkan masyarakat yang mempunyai akhlak yang mulia dari aspek jasmani, rohani dan emosi serta berpegang teguh kepada ajaran, Islam yang disebarkan semasa Islam mula berkembang pesat.

Ø Pusat pentadbiran Negara, budaya dan ilmu pengetahuan yang berteraskan islam dapat diterapkan semasa kedatangan islam dan diamalkan oleh rakyat sehingga kini.

Ø Melahirkan masyarakat yang terdiri daripada para ulama dan golongan bangsawan yang berilmu pengetahuan tinggi untuk menyebarkan agama islam kepada masyarakat sekeliling 

BAB DUA
(KAEDAH KAJIAN)


KAEDAH KAJIAN


1) INTERNET
-Sumber internet digunakan bagi menampung kekurangan maklumat. Pengkaji telah mencari maklumat dari sumber yang boleh diyakini, agar dapat menguatkan fakta. Hasil maklumat itu, seterusnya ditapis untuk disepadankan dengan kajian yang dipilih. Pengkaji mencari maklumat melalui sisipan akhbar dalam bentuk online.


2) RUJUKAN PERPUSTAKAAN
-Pelbagai buku dirujuk agar dapat memastikan wujud pelbagai bidang ilmu dalam kajian pengkaji. Fakta yang dikutip hasil pembacaan dianalisis dan dipilih dengan teliti agar maklumat kajian tidak dipertikai kesasihannya.




BAB TIGA
(DAPATAN KAJIAN)


Teori Kedatangan Islam Di Tanah Melayu

Kedatangan islam di alam melayu tidak seperti agama-agama lain kerana ianya berlangsung dengan suasana aman dan harmoni seta tidak berlaku peperangan malah diterima baik oleh masyarakat melayu.
Secara umumnya ada tiga teori yang berbeza mengenai kedatangan islam di alam melayu. 
1 Kedatangan Islam dari Tanah Arab/Parsi
2 Kedatangan Islam dari India
3 Kedatangan Islam dari China

Teori Kedatangan Islam Dari Tanah Arab/Parsi

Hubungan perdagangan negara Arab dengan tanah melayu telah berlaku sebelum wujudnya islam lagi. Tetapi aktiviti dagangan bertambah selepas islam diperkenalkan di alam melayu pada abad ke-7 masihi. Sesuai dengan islam yang bersifat universal, masyarakat melayu selesa dengan agama islam yang dianuti mereka. Malah ianya memudahkan lagi pedegang-pedegang Arab melakukan aktiviti dagangan mereka.
Sebagai contoh bukti kedatangan Islam terus dari dari Arab/Parsi telah dihujahkan oleh Professor Doktor Syed Muhammad Naquib Al-Attas (1972) ialah:

1. Pengaruh daripada sudut tulisan jawi yang berasal dari Arab.
2.  Kebabyakan ulama-ulama yang datang ke rantau ini adalah dari tanah arab seperti Syeikh Ismail al-Siddiq, Maulana Abu Bakar, Maulana Iskah dan ramai lagi.
3. Istilah Melaka berasal daripada Arab iaitu ‘mulaqat’ bermaksud tempat pertemuan.
4. Terdirinya kerajaan Melayu-Islam Melaka yang menggunakan perundangan islam ‘Syariah Islamiyyah’ untuk mentadbir negara.
5. Terdapat istilah bahasa Arab dalam bahasa Melayu sebagai contoh adil, zalim, ilmu,  kanun, kalam dan sebagainya.


Kedatangan Islam Dari Negara China dan Champa

Islam sendiri pernah sampai ke negara China atau Champa pada sekitar tahun 650 Masihi yang pada ketika itu zaman pemerintahan Dinasti Pang. Pada waktu tersebut, wilayah Canon telah menjadi tempat tumpuan pedagang-pedagang serta pendakwah Islam. Pada tahun 877 Masihi, telah berlaku pemberontakan di wilayah Canton yang telah mengorbankan 120 000 hingga 200 000 pedagang-pedagang yang kebanyakannya datang dari Tanah Arab dan mnyebabkan orang Arab-Islam menyelamatkan diri mereka di Kalah (Kedah) serta Palembang. Menurut catatan, kedatangan pedagang-pedagang Islam dari negara China bermula pada awal tahun 977 Masihi.


Kedatangan Islam Dari India

Brian Harisson penyokong kepada Snouck Hurgronje merupakan seorang orientalis barat yang telah mengemukakan teori iaitu masyarakat alam melayu mengambil pandangan daripada masyarakat India bagi tujuan khidmat nasihat dan bimbingan dalam hal-hal dagangan da kebudayaan. Ianya bertujuan untukmenjalinkan hubungan dua hala ini dam alam melayu berminat dengan agam Islam yang dianuti oleh pedagang-pedangan India.
Selain itu, pengaruh perkataan India seperti ‘lebai’ telah diguna pakai dalam masyarakat melayu sehingga kini. Malah senibina kubah masjid juga dikatakan berasal daripada senibina dari negara India.




Faktor-Faktor Perkembangan Islam Di Tanah Melayu

Berdasarkan buku berjudul ‘Theories on The Introduction and Expansion of Islam In Malaysia’ karya Professor Cesar (Qaisar) Adib Majul (1966) telah mengemukakan beberapa factor sebagai pendorong kepada perkembangan Islam di Tanah Melayu antaranya ialah:

Faktor Keistimewaan Islam :
1.  Ajaran Islam sangat mementingkan konsep ketuhanan.
2. Islam juga ajaran yang menekankan tuntutan jasmani, rohani serta aqli sesuai dengan fitrah manusia.
3. Islam mengutamakan persamaan hak, akhlak yang mulia, persaudaraan sesama manusia dan sebagainya.
4.  Islam merangkumi semua aspek kehidupan.
5.  Islam merupakan agama yang mudah difahami, mudah diamalkan serta mudah dilakukan.



Faktor Perkahwinan

Perkahwinan merupakan satu langkah ke arah membina rumah tangga malah Islam menggalakkan perkahwinan bagi mengelakkan kejadian maksiat. Pada zaman dulu, perkahwinan ini berlangsung kebanyakannya antara golongan sufi, pedagang-pedagang dan pendakwah dengan anak-anak gadis tempatan termasuk puteri-puteri di istana dan anak-anak pembesar di setiap negeri-negeri berhampiran atau negeri-negeri yang ditakluki. Dengan ini golongan masyarakat alam melayu untuk memeluk Islam adalah tinggi.

Faktor Pemimpin atau Pembesar

Pengaruh pemimpin atau pembesar seperti raja atau sultan sangat memainkan peranan dalam penyebaran agama Islam di alam melayu ini. Kebanyakannya negeri yang masyarakatnya begitu taat serta taksub dengan pemimpinnya akan mengikut agama yang dianuti pemimpin mereka. Oleh itu jika pemimpin atau pemerintah mereka memeluk Islam secara tidak langsung masyarakat melayu turut akan memeluk Islam berdasarkan konsep daulat dan derhaka kerana tradisi taat kepada pemimpin yang memerintah tanpa ada sebarang bantahan atau tentangan telah tertanam dalam jiwa raga masyarakat tanah melayu dari dulu sehingga kini.



Faktor Persaingan Penyebaran Agama

Salah satu penyebab kedatangan pihak British ke Tanah Melayu adalah untuk menyebarkan agama Kristian di Asia Tenggara. Begitu juga semasa berlakunya peperangan salib sekitar abad ke-15 hingga ke-19 Masihi adalah untuk menyebarkan agama Islam dan Kristian. Berdasarkan kefahaman, penerimaan dan penyebaran di rantau alam melayu terhadap agama Islam ialah kerelaan masyarakat melayu untuk menerima Islam, memahami kenapa mereka menerima Islam dan mengetahui tindakan mereka setelah memeluk Islam. Para pendakwah juga sangat memainkan peranan serta membantu dalam memahami tasawur Islam yang sebenar. Di samping itu, faktor-faktor lain juga tidak kurang pentingnya kerana ianya juga saling berkait rapat antara satu sama lain. 



Pengaruh Islam Di Tanah Melayu

Kedatangan Islam ke alam melayu telah membawa kemajuan, perubahan, serta ke arah satu era baharu yang menjurus kepada zaman baru yang lebih bertamadun. Satu kenyataan yang tidak dapat dinafikan ialah masyarakat alam melayu dapat menerima agama Islam dengan begitu cepat disebabkan keistimewaannya tersendiri. Antara sebab-sebab atau kesan-kesan serta perubahan-perubahan tersebut adalah seperti berikut:


Perubahan daripada aspek akidah atau kepercayaan

kepercayaan masyarakat alam melayu sebelum kedatangan Islam dipengaruhi oleh animism dan dinamisme yang mempercayai setiap perkara atau benda mempunyai semangat atau roh yang member kesan baik atau buruk serta mempercayai kuasa roh nenek moyang. Juga ada yang berpendapat bahawa telah wujud agama tauhid iaitu kepercayaan kepadaTuhan yang Maha Esa di tanah melayu.

Walau bagaimanapun selepas kedatangan agama Islam, masih ada segelintir masyarakat alam melayu mempercayai politheisme (percaya lebih dari satu Tuhan) akibat pengaruh yang dibawa oleh agama Hindu-Buddha.

Dengan menerapkan amalan tauhid yang sememangnya menjadi akidah Islam kepada masyarakat alam melayu akan melahirkan amalan yang sebaris dengan syariat Islam terutama ibadah khusus seperti solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, memberi zakat, mengerjakan haji bagi yang berkemampuan, membaca Al-Quran serta seumpamanya.

Jadi pengaruh akidah, ibadah dan tassawur Islam sangat membantu di dalam kehidupan masyarakat di alam melayu serta mengukuhkan lagi agama Islam sehingga kini dan susah untuk dipisahkan antara melayu dengan Islam. Dengan ini menjadikan masyarakat melayu ingin membina tamadun yang lebih gemilang berbanding zaman sebelumnya.




Perubahan daripada aspek bahasa dan perkataan
Dengan adanya Islam di alam melayu, pengaruh daripada bahasa dan perkataan juga telah diberi nafas baru terhadap bahasa melayu. Tulisan daripada Al-Quran yang diasaskan daripada 29 huruf itu telah menyebabkan masyarakat alam melayu pandai membaca dan menulis.
 Selain itu, dari segi sastera juga telah diberi pembaharuan di alam melayu. Sebagai contoh fungsi dan peranannya telah berubah daripada sifat hiburan kini telah dijadikan kepada media pendidikan dan pendakwah.


Perubahan daripada aspek perlakuan individu

 Dalam hal sebegini, pendakwah amat memainkan peranan yang sangat penting dalam memberi kesedaran kepada anak-anak muda-mudi zaman sekarang berkenaan hal Islam. Hampir setiap kawasan wujudnya pendakwah-pendakwah bagi mewujudkan kesedaran kepada masyarakat mengenai Islam. Setiap individu perlu memberikan salam jika bertemu seseorang dan selalu menyebut astaghfirulLah, alhamdulilLah, insya’Allah dan sebagainya. Ini bagi memastikan setiap individu mempraktikkan aspek-aspek perlakuan dan bukan sahaja pendakwah malah setiap umat Islam perlu mempraktikkan asas-asas fardhu ain serta fardhu kifayah supaya dapat memantapkan lagi perlakuan setiap individu.



Perubahan daripada aspek sosial

 Setelah kedatangan Islam sifat dan nilai-nilai murni telah diterap dan ditambah dengan pendidikan agama terutama al-Quran yang ditekankan masyarakat melayu. Pengajian agama Islam telah dijalankan secara formal dan tidak formal sejak dahulu lagi.

Penekanan masyarakat melayu dalam bidang pendidikan ini telah membawa kepada perubahan social terhadap masyarakat setempat. Ianya berlaku setelah berlakunya kesedaran setiap individu setelah mendapat pendidikan secara kebetulan atau tidak. sebagai contoh pergaulan diantara lelaki dan perempuan amat terbatas bagi yang bukan muhrim. Ini bertujuan bagi mengelakkan berlakunya perbuatan yang tidak diingini seperti zina

Disebabkan budaya melayu berteraskan Islam amalan dan masyarakat setempat, maka aspek-aspek ini menjadi asas utama dalam membentuk budaya masyarakat melayu yang sinonim dengan agama mereka iaitu agama Islam.


Perubahan daripada aspek sosio-ekonomi

Berdasarkan sejarah, aspek ekonomi di alam melayu sebelum kedatangan Islam sangat mundur serta tidak menentu. Ianya boleh diibaratkan sebagai kais pagi makn pagi, kais petang makan petang. Ianya begitu daif skali, sehinggakan ada jurang besar antara orang kaya dan orang miskin, pangkat tinggi dengan pangkat rendah amat ketara sekali. Tetapi semua itu berubah setelah Islam diperkenalkan serta diperluaskan di alam melayu.

Ini disebabkan Islam mengajar manusia supaya mengamalkan persamaan taraf di kalangan manusia. Jangan ada jurang diantara orang kaya dengan orang miskin dan mesti tolong-menolong antara satu sama lain. Jangan sesekali wujud perbezaan disebabkan harta, keturunan, pangkat dan seumpama dengannya.

Masyarakat di tanah melayu perlu bekerjasama demi meningkatkan dan memajukan ekonomi. Kesanggupan dan kerelaan orang –orang kaya mengeluarkan zakat serta bersedekah tidak kira dengan cara apa sekali pun merupakan faktor-faktor penting menyumbang ke arah perkembangan ekonomi dan keharmonian masyarakat serta kemajuan negara.

  
KESIMPULAN


Kedatangan Islam ke Tanah Melayu sememangnya membawa banyak perubahan dan pengharapan baru dalam keagungan Tamadun Melayu. Tidak dapat dinafikan bahawa wujudnya pusat-pusat tamadun unggul didunia amnya dan di Asia Tenggara khasnya adalah kesan daripada pengaruh Islam yang meresap masuk kedalam tamadun itu.

Daripada apa yang dibincangkan diatas kedatangan Islam bukan sahaja mewujudkan pusat-pusat Tamadun Melayu yang unggul tetapi Islam juga telah menyebabkan perubahan yang besar kepada pelbagai aspek kehidupan masyarakat melayu termasuklah sistem politik pentadbiran dan perundangan, pendidikan dan pandangan semesta dan kehidupan masyarakat Melayu itu sendiri.


LAMPIRAN




     



  
RUJUKAN

Abdul Rahman Haji Abdullah (1984), Sejarah Dan Pemikiran Islam, Damansara  Utama: Penerbitan Pena.

 ___________________ (2000), Sejarah Dan Tamadun Asia Tenggara: Sebelum dan  Sesudah  Pengaruh Islam, Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors.

Abdullah Ishak (1990), Islam Di Nusantara (Khususnya Di Tanah Melayu), Petaling  Jaya: Al-Rahmaniah.

Ahmad Mohamad Ibrahim (1986), Sistem Undang-undang Di Malaysia, Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa dan Pustaka.

Dasuki Haji Ahmad (1986), Ikhtisar Perkembangan Islam, Kuala Lumpur: Dewan  Bahasa Dan Pustaka.

Hashim Musa, ”Konsep, Latar Belakang dan Pandangan Semesta Masyarakat Melayu”,  dalam Tamadun  Islam Dan Tamadun Asia(2004), Cetakan ke Empat, Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

KamusDewan(1996), EdisiKetiga, Kuala Lumpur: DewanBahasadanPustaka.

Kassim Thukiman (2002), Malaysia: Perspektif, Sejarah Dan Politik, Skudai: Penerbit  Universiti Teknologi  Malaysia.

Mahayudin Haji Yahaya (1998), Islam Di Alam Melayu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa  Dan Pustaka.

Muhammad Zaki Badawi (1962), Latarbelakang Kebudayaan Penduduk-penduduk di  Tanah Melayu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka .

Mustafa Hj. Daud (1987), PengantarTamadun Islam, Petaling Jaya: Media Indah.
  

1 comment:

  1. The Buffet at Harrah's Casino, Las Vegas - Mapyro
    The Buffet at Harrah's Casino in Las Vegas, NV (mapyro). 평택 출장안마 Location: 7355 천안 출장마사지 Las Vegas Boulevard 구리 출장안마 South, Las Vegas, 영주 출장마사지 NV 89109, 오산 출장마사지 US. Phone: (702) 770-3377.

    ReplyDelete